۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

دوره پاییز 1389 آکادمی موازی


پديدارشناسي هوسرل 
مهدي صاحبكار

روزهاي يكشنبه‌ي هر هفته- ساعت 16:30- بوفه‌ي دانشكده‌ي علوم اجتماعي
شروع كلاس از بيست‌وسوم آبان ماه


از زمان انتشار اثر شاهکار هوسرل، پژوهشهای منطقی، بیش از یکصد سال می گذرد. پدیدارشناسی با این اثر آغاز گردید و در پیچ و خم‌هایی که در این سالها به خود دید به بنیادی استوار برای اندیشه های فیلسوفانی چون هایدگر، مرلو-پونتی، سارتر، لویناس و بسیاری دیگر بدل شد. همچنین در دل این سنت شاخه های گوناگونی از پدیدارشناسی هومنوتیکی هایدگر و گادامر تا پدیدارشناسی زبان شناسانه دریدا پدید آمده است که هر کدام در جای خود قابل بررسی هستند. در این درسگفتارها کوشش می شود فقط بر جنبه ی پدیدارشناسی هوسرل و نه سایر بخشهای دستگاه نظری وی مانند انتولوژی، شناخت شناسی، منطق و اخلاق متمرکز شویم و نیز بیشتر بر مفهوم فلسفی پدیدارشناسی و نه پدیدارشناسی به مثابه روش تکیه خواهیم داشت.

1- هوسرل اولیه : منطق، شناخت¬شناسي و روی‌آورندگی
نقد هوسرل از روانشناسی‌باوری- مفهوم روی‌آورندگی- کنش، معنا، ابژه-دادگي دلالتی و شهودی- بداهت- ابژه‌های مقوله‌ای و نمایش ذات- پدیدارشناسی و متافیزیک

2- چرخش هوسرل به سوی فلسفه¬ی فرارونده: اپوخه، فروکاست و ایده‌آلیسم فرارونده
بی‌پیش‌فرض‌بودگی-مسیر دکارتی و مسیر انتولوژیکی- برخی کژفهمی‌ها- ایده آلیسم فرارونده هوسرل - مفهوم تقویم

3- هوسرل متأخر: زمان، بدن، بين‌الاذهانيت و زيست‌جهان
زمان: تاثیر اولیه، نگهداشت و پیش یازی - آگاهی مطلق - افق و حضور
بدن: بدن و چشم اندازمندی-بدن به مثابه سوژه و بدن به مثابه ابژه-بین الاذهانیت-خودتنها انگاری- بین الاذهانیت فرارونده- تجربه و دیگری- بین الاذهانیت تقویم ساز- ذهنیت/ بین الاذهانیت
زیست جهان: زیست جهان و بحران علم، بهنجاری و سنت

منابع:
  • Zahavi, Dan (2003), Husserl's phenomenology, Stanford Junior University
  • www.husserl.blogfa.com
  • رابرت ساكالوفسكي (1388) درآمدي بر پديدارشناسي، ترجمه‌ي محمدرضا قرباني، تهران: گام نو
  • عبدالكريم رشيديان (1385) هوسرل در متن آثارش. تهران: نشر ني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر