۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

درس‌گفتارها

درس‌گفتار : «شرایط حصول علم در ایران»
در‌‌س گفتاری در باب شرایط امکان یا امتناع علوم در ایران
دكتر علي محمد مرادی
 توضیح آکادمی موازی: درس‌گفتار «شرایط حصول علم در ایران» در دوره‌ی پیش‌روی آکادمی موازی در روزهای شنبه توسط دکتر علی محمد مرادی اراه خواهد شد. آنچه در پی می‌آید طرح کلی این درس‌گفتار است.

درس گفتار می کوشد شرایط امتناع علوم در ایران را ترسیم کند تا بتواند شرایط امکان آنرا فراهم آورد. از این رو نخست به ساختار علم در گذشتة ایران می پردازد و شکل گیری علم و ساختارهای آنرا در طبقه بندی و دسته بندی علوم و نهادهای علمی تشریح می کند و سپس به دوران جدید ایران می پردازد و رویاروئی با مسائل جدید را مي كاود. در اينجا ناگزیر به شکل گیری متافیزیک علم بر بنیاد سوژه و سپس به انتقاد هائی که به آن شده است پرداخته و وضیعت علم در ایران را با این سنجیدار بررسی می کنيم . آنگاه به تحول منطق و اسلوب پرداخته و تحولات منطق و اسلوب در ایران ذکر می شود. با این درک به مسئله زبان فارسی مي پردازيم و از مشکلاتی سخن خواهيم گفت که زبان فارسی از حيث کمبود فعل های ساده و حضور استعاره و ریتم در موسیقی با آن روبرو است - كه امکان شکل گیری مفهوم را مشکل کرده است . علاوه بر این، بی توجهی به فرم در نوشتن که یکی دیگر از چالشهایي است که حصول علم با آن روبرو است ، ضمن بیان کوتاهی از اهمیت و تاریخ فرم نوشتن در غرب به موضوع فرم در زبان فارسی پرداخته می شود. با این زمینه وضیعت ایران امروز و آرایش نیروهای ایران را که مدعی علم هستند - روحانیون و روشنفکران و دانشگاهیان- و «امر واقع»ي که هر کدام از آنها با آن روبرو هستند، تحلیل مي كنيم و به اين موضوع مي پردازيم كه این سه گروه چگونه می توانند، ضمن حفظ کثرت، در امر سامان یابی و انسجام اجتماعی در ایران و جهان وحدت داشته باشند، و با وجود مبانی متفاوت ميان شان گفتگو صورت گیرد .
  • جلسه اول – وضیعت علوم در ایران امروز و بیان مسئله  
  • جلسه دوم – وضیعت علوم در گذشته ایران – از فارابی تا میر فندرسکی  
  • جلسه سوم – علوم در دوران جدید و شگل گیری متافیزیک علوم بر پایه سوژه  
  • جاسه چهارم – تاریخچه سوژه و سنجش آن و شکل گیری جاهستی - Dasein 
  • جلسه پنجم – بررسی وضیعت سوژه در ایران  
  • جلسه ششم – منطق و اسلوب و تحولات آن در غرب  
  • جلسه هفتم – منطق و اسلوب در ایران  
  • جلسه هشتم – شکل گیری زبان فارسی جدید و چالش و ضرورت ترجمه  
  • جلسه نهم – مسئله فرم در نوشتن – مقاله ، جستار ، پاره فکر ، گزینه نویس  
  • جلسه دهم – امر واقع و فراروندگی از امر واقع در پیش روی سه گروه مدعی علم: دانشگاهیان، روحانیون و روشنفکران  
  • جلسه یازدهم – پرسش از شرایط امکان یا امتناع علم در ایران: پرسش از شرایط شکل گیری فلسفه در ایران است و نيز پرسش از اينكه فلسفه در ایران چیست و چگونه احیا می شود  
  • جلسه دوازدهم – جمع بندی و چشم اندازهای آتی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر